onsdag 3 april 2013

Hur underligt, Herre, du leder mej här



1. Hur underligt, Herre, du leder mej här,
när nu jag mitt kors i din efterföljd bär.
Men aldrig min smärta dock varit som din,
då du blödde uppå korset för alla.
Nej, aldrig min smärta...

2. O Jesus, ditt kors är min ära, min frid,
ditt blod som där rann är min starkhet i strid,
men aldrig jag blir dock så trogen som du,
då du blödde uppå korset för alla.
Nej, aldrig jag blir dock...

3. Vad än du nu tar och vad än du mej ger,
allt blir till mitt bästa, blott din vilja sker,
ty aldrig fanns ömmare hjärta än ditt,
då du blödde uppå korset för alla.
Nej, aldrig fanns...

4. Du övervann synden och döden för mej!
Ja, Herre, uppståndelsen har jag med dej,
och aldrig vi åtskils i liv eller död,
ty du blödde uppå korset för alla.
Nej, aldrig vi åtskils...



Text och musik: Eugénie Bernadotte 1883 (53 år), ngt bearb.


E B:

Inga kommentarer: